Powrót do serwisu figurki.org Forum Figurki.org

Kwiecień 22, 2018, 03:31:33 *
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Aktualności:
 
   Strona główna   Pomoc Szukaj Kalendarz Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1] 2 3
  Drukuj  
Autor Wątek: Robienie form i odlewów  (Przeczytany 33172 razy)
Biskup
Zjazd
Hero Member
*

Pomógł? 20
Wiadomości: 723



Zobacz profil Email
« : Październik 24, 2008, 01:09:45 »

Witam
Choć mam małe doświadczenie w robieniu odlewów chciałem wam pokazać technikę, której do tego używam, a być może ktoś znajdzie ją pomocną lub mi pomoże by było ona lepsza.
Więc zaczynamy:
1.Najpierw tworzymy pudełko/pojemnik, w którym umieścimy element, który chcemy skopiować. Ja do tego używam tektury, ale można też użyć plastiku czy starych pojemników po lodach, maśle, sałatkach itp.
 

2. Najważniejsze jest by pudełko było szczelne tak by masa, której używamy do zrobienia formy nam nie wyciekła.
 

3.  Następnie wklejam element to zrobionego pudełka. Jeśli kształt elementu jest skomplikowany smaruje go delikatnie olejkiem silnikowym lub WD40 nada się do tego właściwie każdy smar w sprayu, ważne jest tylko by był ciekły a warstwa, którą pokryje element jak najcieńsza tak by nie stracić detali.
 


4. To jest komora ciśnieniowa i próżniowa, której używam do robienia form i odlewów.
 

5. Komorę zasilam takim o to kompresorem.


6. Kolejny etap to przygotowanie silikonu, ja używam Gumosilu WW jest on dość elastyczny, co ułatwia późniejsze wyjmowanie elementów z formy.
 

7. Po wymieszaniu gumosilu z utwardzaczem wkładam go do komory.
 

8.  Teraz wytwarzam próżnie, która odsysa z silikonu powietrze, które dostało się podczas mieszania. Po wytworzeniu próżni zostawiam go na jakieś 10 minut w komorze.
 

9. Tak wygląda gumosil po odessaniu.


10. Następnie przelewamy silikon do pojemnika z elementem starając się by strumień był jak najmniejszy i by wlewać w jak najniższy punkt formy. (Z racji tego, że robiłem zdjęcie u mnie strumień wyszedł dość gruby)
 

11.  Tak wygląda pojemnik po wypełnieniu silikonem.
 

12.  Następnie wstawiam całość znowu do komory.



13. Po wytworzeniu próżni ponownie zostawiam całość na jakieś 10 min.
 

14. Po upływie tego czasu wyjmujemy pudełko i zostawiam go na zewnątrz w celu utwardzenia.


15. Po tym jak silikon stwardnieje (około 24 godzin), rozcinam pudełeczko.
 

16. Następnie zdejmuję pudełeczko.
 

17. Kolejnym krokiem jest wyjęcie elementu i mam już gotową formę do robienia odlewów.
 

18.  Przygotowuje teraz taka sama ilość obu składników żywic. Ja do odlewów używam żywicy Smooth Cast, dodaje również parę kropel szarej matowej farby, powoduje to, iż odlany element jest bardziej matowy i lepiej widać detale.
 

19. Następnie mieszam żywice.
 

20.  Żywica jest już rozmieszana i można zalać formę.
 

21. Teraz wlewam żywice do formy upewniając się by ją dobrze wypełnić.
 


22. Następnie wstawiam ją do komory ciśnieniowej .


23.  Upewniam się, iż komora jest dobrze i szczelnie zamknięta.
 

24. Teraz tylko wtłaczam powietrze uzyskując ciśnienie około 4 atmosfer i zostawiam tak na czas, jaki żywica potrzebuje by stwardnieć.
 

25. Po upływie odpowiedniego czasu otwieram komorę i wyjmuje formę.
 

26. Wyjmuje element.
 

27.  Finisz mam już teraz formę, element oryginalny, odlew oraz możliwość zrobienia takiej ilości odlewów jaką chce.
 
Ciemne kropki na odlewie to wina już troszkę podstarzałej farby, jakiej użyłem do barwienia żywicy.

Koniec

Pozdrawiam
Łukasz
Zapisane

http://bishop-miniatures.blogspot.com/
...In absence of light darkness prevails...
anleda
Full Member
***

Pomógł? 8
Wiadomości: 148


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #1 : Październik 24, 2008, 04:11:04 »

Dziękuję za bardzo dobry tutorial obrazkowy. Tego mi było trzeba aby zobaczyć krok po kroku co i jak. Martwi mnie tylko jedno , bo nie mam komory ciśnieniowej i mieć narazie nie będę , bo to kosztowne. Chciałabym jednak spróbować robienie odlewów , marzę o tym od jakiegoś czasu. Da się to zrobić bez komory? Kupiłam silikon firmy Axon.
A i jeszcze pytanie:w komorze 10 minut?Zawsze myślałam ,że trzeba się spieszyć, że jest krótszy czas od wymieszania składników razem do zalewania w formie. A czy nie da się ominąć wstawiania do tej machiny formy z żywicą?
« Ostatnia zmiana: Październik 24, 2008, 04:14:40 wysłane przez anleda » Zapisane

http://anleda.pl/sklep
Wkrótce więcej Uśmiech
Biskup
Zjazd
Hero Member
*

Pomógł? 20
Wiadomości: 723



Zobacz profil Email
« Odpowiedz #2 : Październik 24, 2008, 04:15:16 »

Ja kiedyś robiłem bez komory i jeśli będziesz dobrze zalewać cienkim strumieniem pozwalając by forma sama się wypełniała to powinno być oka mi formy całkiem nieźle wychodziły wcześniej tylko z odlewami był problem.
Pozdrawiam
Zapisane

http://bishop-miniatures.blogspot.com/
...In absence of light darkness prevails...
anleda
Full Member
***

Pomógł? 8
Wiadomości: 148


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #3 : Październik 27, 2008, 09:07:07 »

Aha jeszcze bardzo mnie ciekawi , jak to jest z kolorem żywicy,  jasna czy ciemna a jeśli jasna to czy można ją ubarwić na kolor skóry człowieka? Bo żywicy jeszcze nie kupowałam i jaka ewentualnie byłaby lepsza do kupienia epoxydowa czy poliuretanowa ?, bo się nie znam . Chcę kupić żywicę na figurki oraz na lalki a więc dwa różne przeznaczenia. Ale na obie sprawy chciałabym aby to był kolor skóry. Tak żeby na koniec malować żywicę jeszcze było można. Ubranie figurce a  oczy , twarz jak to lalce. I jaka farba najlepiej trzyma się żywicy?
Zapisane

http://anleda.pl/sklep
Wkrótce więcej Uśmiech
Biskup
Zjazd
Hero Member
*

Pomógł? 20
Wiadomości: 723



Zobacz profil Email
« Odpowiedz #4 : Październik 27, 2008, 09:20:15 »

Kiedyś korzystałem z epoxydowej (nie skomentuje) a teraz korzystam z poliuretanowej i ta jest dobra z tego, co wiem to są różne kolory żywicy, ale nigdy sie w to nie zagłębiałem. Wiem, że można ją barwić i ja tez tak robie, bo ta, której używam jest jasno beżowa i po wyschnięciu ma połysk i nie widać tak szczegółów. Do barwienia używam farby Humbrol szarej matowej w tedy lepiej widać szczegóły. Ważne jest tylko żeby dobrze rozmieszać farbę w żywicy.
Ja żywice kupiłem tutaj:
http://www.kauposil.com/index.htm
Jeśli nie znajdziesz na stronie interesujących Cię danych to zadzwoń ja spotkałem się z bardzo miłą obsługą.
Pozdrawiam
Łukasz
Zapisane

http://bishop-miniatures.blogspot.com/
...In absence of light darkness prevails...
Piotr Czyż
Administrator
Hero Member
*****

Pomógł? 32
Wiadomości: 1588



Zobacz profil WWW Email
« Odpowiedz #5 : Październik 27, 2008, 10:45:15 »

Witam, Bardzo fajny artykuł, można na stronę główną?

Gdzie kupowałeś garnek próźniowy? Piotr
Zapisane

Biskup
Zjazd
Hero Member
*

Pomógł? 20
Wiadomości: 723



Zobacz profil Email
« Odpowiedz #6 : Październik 27, 2008, 12:29:12 »

Pewno, że można, jeśli uważasz, że warto. Garnek na allegro wydatek koło 700zł i sprężarkę w Castoramie 250 zł przyłączki przejściówki itp. do kompletu około 100zł.
Pozdrawiam
Łukasz
Zapisane

http://bishop-miniatures.blogspot.com/
...In absence of light darkness prevails...
Piotr Czyż
Administrator
Hero Member
*****

Pomógł? 32
Wiadomości: 1588



Zobacz profil WWW Email
« Odpowiedz #7 : Październik 27, 2008, 01:11:47 »

Warto, pewnie, że tak Uśmiech
A pod jakim hasłem na allegro występuje?
Zapisane

Biskup
Zjazd
Hero Member
*

Pomógł? 20
Wiadomości: 723



Zobacz profil Email
« Odpowiedz #8 : Listopad 06, 2008, 11:33:21 »

Przepraszam ze tak późno odpisuje, ale dopiero teraz sie zorientowałem, że nie odpowiedziałem na Twoje pytanie. Niżej podałem linki do aukcji tego urządzenia u producenta, od którego nabyłem swoją komorę.
http://www.allegro.pl/item463155119_zbiornik_cisnieniowy_tank_10l_weze_5mb.html
http://www.allegro.pl/item466415543_zbiornik_cisnieniowy_tank_10l_weze_5mb.html
Pozdrawiam
Łukasz
Zapisane

http://bishop-miniatures.blogspot.com/
...In absence of light darkness prevails...
Piotr Czyż
Administrator
Hero Member
*****

Pomógł? 32
Wiadomości: 1588



Zobacz profil WWW Email
« Odpowiedz #9 : Listopad 06, 2008, 01:46:56 »

Jak myślisz różni się czymś od tego? http://www.allegro.pl/item474594190_zbiornik_cisnieniowy_10l_pistolet_auarita.html
Zapisane

Biskup
Zjazd
Hero Member
*

Pomógł? 20
Wiadomości: 723



Zobacz profil Email
« Odpowiedz #10 : Listopad 06, 2008, 07:54:58 »

Różnica jest po pierwsze ten nie jest na kulkach niby nic takiego, ale pomocne, a poza tym to zapięcie jest trudniejsze do założenia i więcej czasu i precyzji wymaga a tego podczas robienia odlewów niestety brak.
Pozdrawiam
Łukasz
Zapisane

http://bishop-miniatures.blogspot.com/
...In absence of light darkness prevails...
Przemas
Jr. Member
**

Pomógł? 4
Wiadomości: 62


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #11 : Listopad 16, 2008, 03:09:09 »

fajowo ze to pokazales. sam bije sie z myslami czy nie kupic pojemnika cisnieniowego, co by miec mozliwosc korzystania z szybszych zywic (w komorze prozniowej jest ciezko jesli czas zycia jest mniejszy niz 5min).
masz jakies zblizenia probnych odlewow? ciekaw jestem jakosci Uśmiech
Zapisane
Biskup
Zjazd
Hero Member
*

Pomógł? 20
Wiadomości: 723



Zobacz profil Email
« Odpowiedz #12 : Listopad 16, 2008, 10:57:43 »

Ostatnie zdjęcie przedstawia podstawkę "oryginalną" oraz odlew. Inne odlewy wykonane przy wykorzystaniu tej techniki można zobaczyć w tych wątkach:
http://figurki.org/component/option,com_smf/Itemid,127/topic,1203.0
http://figurki.org/component/option,com_smf/Itemid,127/topic,1193.0
Pozdrawiam
Łukasz
Zapisane

http://bishop-miniatures.blogspot.com/
...In absence of light darkness prevails...
Przemas
Jr. Member
**

Pomógł? 4
Wiadomości: 62


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #13 : Luty 11, 2009, 02:23:13 »

probowales robic odlewy jakis drobniejszych elementow lub np. figurek 28mm?  wlasnie eksperymentuje z odlewaniem w kotle Mrugnięcie cisnieniowym i na razie te rzeczy mi nie wychodza. nadal musze je robic w komorze prozniowej :/ .
Zapisane
Biskup
Zjazd
Hero Member
*

Pomógł? 20
Wiadomości: 723



Zobacz profil Email
« Odpowiedz #14 : Luty 11, 2009, 02:34:47 »

Tak, robiłem odlewy nawet drobniejszych elementów i według mnie ciśnienie lepiej na nie wpływa niż próżnia (przynajmniej mi jest łatwiej i bardziej to rozwiązanie pasuje) trzeba tylko pamiętać by nadlewka była większa. Gdyż pod ciśnieniem w tej samej formie zmieści sie trochę więcej żywicy. Są to szczątkowe ilości, ale według mnie lepiej odciąć mała nadlewkę niż szpachlować małe braki. Przykładowo na jednym popiersiu w skali, 1/9 które odlewałem wlew miałem w postaci dwóch płytek o wymiarach 40*15*2 mm. Podczas odlewania i zalania formy na równo a potem potraktowania jej ciśnieniem 4 bar to płytki te były odlane tylko w połowie, co znaczyło, że ~2*40*7,5*2mm żywicy było wciśnięte w odlew popiersia.
Pozdrawiam
Łukasz
Zapisane

http://bishop-miniatures.blogspot.com/
...In absence of light darkness prevails...
Strony: [1] 2 3
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!